קניות באינטרנט באמצעות משקפי מציאות מדומה
עם עליית הפופולריות של משקפי מציאות מדומה, כך אנו גם רואים יותר יישומים העושים שימוש בטכנולוגיה זו. כולנו מכירים את המשחקים והאפליקציות אשר מאפשרות לנו להסתובב בסביבה ווירטואלית למטרות בידור או אפילו לימודים אבל האם ניסיתם לעשות קניות באינטרנט באמצעות משקפי מציאות מדומה?
תחום הקניות באינטרנט העושה שימוש במציאות מדומה נמצא עדיין בחיתוליו, אך בהחלט ישנם כמה חלוצים בתחום אשר כבר התחילו לעבוד בתחום וממשיכים לשפר אותו על מנת להעניק ללקוחות חוויית קניה יוצאת דופן. החנויות העושות שימוש בטכנולוגיית המציאות המדומה שואפת לקחת את הקניות באינטרנט ולהפוף אותם לחווייה הדומה לשיטוט בחנות אמיתית.
אך האם מדובר בגימיק או שמציאות מדומה נותנת איזה ערך מוסף עבור הגולש?
קניות באינטרנט הן אינן דבר חדש. מידי יום מתבצעות עסקאות במילארדים באמצעות האינטנרט באתרים בארץ ובחו״ל. אתרי האינטרנט מציגים תמונות ותיאור של המוצר וכך הגולשים מבצעים את החלטותיהם. אך האם באמת משקפי מציאות מדומה יכולים לתת לגולש ערך מוסף או יתרון של ממש בביצוע הקנייה או אולי מדובר באותה הגברת בשינוי האדרת?
מלבד צורת הקנייה השונה המחקה את השיטוט בחנויות ובחירת המוצרים, החברות הפועלות בתחום מציגות חוויה אינטראקטיבית משופרת התומכת בהחלטות הלקוח. למשל הלקוחות יכולים לבקש מהחנות להציג רק מוצרים בעלי מאפיינים מסויימים, בדומה לפילטרים של חיפוש בחנויות אינטרנטיות. כמו כן ניתן לראות המלצות של חברים לגבי מוצרים מסויימים, דבר המסייע לגולש לקבל את החלטת הקנייה שלו.
אך היתרון הגדול ביותר של קניות בעזרת משקפי מציאות מדומה הוא היכולת לבחון את המוצרים בצורה הדומה לבחינת המוצר בחנות פיזית. אמנם היישומים עדיין לוקים בחסר אך זהו העתיד של הקניות. משקפי המציאות המדומה יכולים להחזיר ללקוח את מה שהחנויות המקוונות לקחו ממנו - חוויית ההתבוננות הסקרנית במוצר המאפשרת ללקוח להעריך את המוצר ולהחליט האם הוא מתאים עבורו.
הציפייה הגדולה לשינוי היא דווקא מתחום המציאות הרבודה אשר יכולה לפצות על החולשות של קניות באינטרנט. מציאות רבודה יכולה להשתלב היטב בתחום הקניות של ביגוד ומוצרי אופנה. דמיינו מצב שבו אתם יושבים בביתכם ומשוטטים בחנות בגדים וירטואלית ועומדת בפניכם האפשרות למדוד ולנסות את הבגדים. בעזרת המציאות הרבודה, אשר משלבת אלמנטים וירטואליים במציאות הפיזית, תוכלו למדוד את הבגדים ולראות כיצד הם יראו על גופכם. ללא ספק זוהי יכולה להיות אחת המהפכות הגדולות בתחום הקניות באינטרנט.
עוד יכולת שיש למציאות המדומה היא לקחת את הקונה מביתו אל מרכזי הקניות המפורסמים בעולם. מתחשק לכם לעשות קניות בחנויות המפורסמות של ניו יורק, לונדון או פריז? משקפי מציאות מדומה יכולים לקחת אתכם לביקור ווירוטואלי בחנויות אלו ולהטמיע את האפשרות לבצע קניות של ממש. זוהי אינה אפשרות תיאורטית אלא טכנולוגיה שאתר עליבאבא כבר עושה בה שימוש עבור לקוחותיו הסיניים. ולא רק חברת עליבאבא, גם ענקית הקניות באינטרנט אמזון מעוניינת להיכנס לתחום ומפתחת את פלטפורמת הקניות שלה. הכניסה של חברות אלו לתחום מבשרת טובות; כניסה של חברות ענק לתחום מבטיחה תקציבים גדולים של מחקר ופיתוח לתחום זה, דבר אשר פועל בסופו של דבר לטובתו של הצרכן אשר צפוי לקבל בקרוב חוויית קניות משופרת.
גם מבחינת המוכר ישנם יתרונות, המציאות המדומה מאפשרת לבצע פרסום וקידום מכירות בצורה יעילה יותר הפונה לכל החושים. במקום פרסום רגיל של מוצר באתר ניתן להביא את הלקוח אל תוך סביבה וירטואלית בה ישנם שלטי פרסום שונים, מוזיקה ואפקטים על מנת לתת לו חוויה חושית חזקה ולהעביר מסרים פרסומיים בצורה טובה יותר, ממש כמו חנות פיזית.